Християна Тодорова: Българската художествена гимнастика е империя благодарение на Илиана Раева!
Автор: Лорета Яньова; снимка: Анна Недкова
Българският кандидат за член на Техническия комитет по художествена гимнастика към Европейската гимнастика, Християна Тодорова, споделя, че „съдийството е "тихата" архитектура на гимнастиката и от нашата справедливост зависи доверието на всички.“
Тодорова говори още за правилата, модернизацията, предизвикателствата и бъдещето на европейската гимнастика в навечерието на изборния конгрес в края на ноември - специално за страницата на Българската федерация по художествена гимнастика.
Първият ти мандат съвпадна с период на огромна трансформация в европейската художествена гимнастика. Кой беше моментът, в който за първи път осъзна, че вече не просто присъстваш в процесите, а ги направляваваш?
Ние сме един екип, който заедно взима решения и разрешава различни ситуации и проблеми, въпреки някои сътресения, които имахме през годините и трудностите, през които минахме. Още в началото, Президентът на техническия комитет ни разпредели много важни и ключови задачи и отговорности, но може би, когато комитетът ме избра за генерален секретар, тогава осъзнах сериозността на позицията и тежестта на доверието.
Кое беше най-голямото предизвикателство при организацията на Европейските първенства през този цикъл? Виждаме блестящи състезания, но зад тях стоят месеци работа. Каква част от тази невидима тежест носи Техническият комитет - и лично ти?
Европейските първенства са най-големият формат за нашият континент. А гимнастиката в Европа е на изключително високо ниво. За организацията на едно Европейско първенство стоят много хора, не само Техническият комитет и Европейската гимнастика, но и страната домакин. Подготовката започва 1 година преди това. Още преди началото на ЕП в Талин през тази година, вече подготовката за ЕП Варна 2026 започна. Техническият комитет носи голяма част от тази „невидима“ тежест, от подготовката на съдийските семинари, през организацията на техническите срещи, теглене на жребий на гимнастичките, графици за тренировки, до контрола върху изпълнението им по време на самото първенство. Лично аз бях ангажирана, както с административната координация, така и с ежедневната комуникация между всички звена, за да гарантираме, че решенията се изпълняват последователно и навреме. Предизвикателствата понякога бяха сериозни, но благодаря на силния и отдаден екип, с който успявахме да превърнем сложните процеси в стабилна основа за едни наистина успешни Европейски първенства.
Новият формат „Европейска купа“ е едно от най-обсъжданите нововъведения. Как се роди идеята, защо беше необходима и какви цели си поставяте чрез този нов модел?
Като комитет се гордеем много с този формат на състезание. Интересно, напрегнато, различно, впечатляващо и запомнящо се. В България имаме подобен формат на Държавно първенство (Държавно Клубно Първенство) и идеята се роди от именно това наше състезание. По това време Президент на комитета беше Евангелия Трикомити, която направи всичко възможно този формат да стане реалност. Тази година с комитета решихме да включим “Крос Битки” и за ансамбли, а не само в индивидуалната надпревара, а от 2026 имаме за цел да включим битки и при девойките, както и да направим повече от 2 Европейски купи в годината.
Семинарите и уебинарите, които Европейската гимнастика организира през последните години, достигнаха рекорден мащаб. Каква е мисията ви зад тези инициативи - обучение, модернизация, единна философия на оценяване?
Всичко това, както и популяризиране на нашия спорт. Обединяване и сплотяване. А когато имаме специалисти от световен мащаб, които имат олимпийски и световни шампиони, тези обучения с тях са мотивация и безценни знания, и опит за всички треньори, които присъстват на нашите семинари и уебинари.
Когато говорим за съдийството - говорим за основата, върху която стои целият спорт. Какво е усещането да бъдеш част от екипа, който определя какво означава „справедливост“ на най-високото ниво?
От нашата “справедливост” зависи доверието на всички замесени (треньори, съдии, състезатели). Съдийството е "тихата" архитектура на гимнастиката, това е предизвикателство, което ме държи фокусирана и будна във всеки един момент.
Промените в правилника често разтърсват света на гимнастиката. Коя промяна през последните години смяташ за най-смела?
Промените идват от Техническия комитет на ФИГ, който работи изключително много в тази посока. Аз лично съм доволна от промените, цялата идея за промяна е действие на смелост. Поздравявам президента на техническия комитет на ФИГ, г-жа Ноха Абу Шабана, за това, че прави нашият спорт по-добър, а хората в него по-обединени.
Днес художествената гимнастика е на кръстопът - между техническа сложност, артистична свобода и изпълнение. Къде според теб трябва да бъде "центърът на тежестта" на този спорт?
Дълго време тежестта беше върху трудността на тяло и уред, но благодарение на промените по правилника, в момента всички 4 компонента са важни и “дърпат конците”. Чакахме с години артистичността отново да бъде в пълната си сила, а този процес вече е задействан и с всяка измината година се виждат все по-артистични гимнастички и съчетания с разказ на история. Това е в основата на нашия спорт. Един шампион трябва да притежава всичко - трудност, артистичност и безупречно чисто изпълнение
Европа е мозайка от школи. Кои държави и тенденции впечатляват най-много и карат да преосмисляте посоката на развитие на правилата?
Едно от най-хубавите неща е, че все повече държави се изявяват, като сила в художествената гимнастика. Толкова е шарено и красиво и правилата в момента дават шанс на всички, нещо, което до преди няколко години не беше възможно. Днес правилника по художествена гимнастика с една дума се определя, като шанс.
България е институция в художествената гимнастика. Как ни възприемат международните структури днес - като школа, като авторитет, като глас в процесите на решаване? Засилва ли се влиянието ни?
Българската художествена гимнастика в момента е една империя благодарение на Илиана Раева. Нашата сила идва от нашата вътрешна стабилност. Когато сме заедно, като един юмрук, нищо не може да ни разклати. А това се вижда отстрани, усеща се и оказва влияние.
Ти си сред хората, които защитават българската визия в рамките на международния правилник. Как успяваш да намерите баланса между националната идентичност и глобалните стандарти?
Намирането на този баланс изисква внимание към детайла и диалог. От една страна се стремим да запазим уникалната българска естетика и подход, а от друга да се придържаме към международните стандарти. Работим като екип, така че всяко решение да отразява националната ни идентичност, без да компрометира справедливостта и обективността на състезанията.
Кандидатираш се за нов мандат. Кои са големите проекти, които искаш да продължиш и кои са новите, които са чакали точно този момент, за да бъдат на "масата"?
Имаме много интересен план за следващите години. Само ще загатна, че имаме проект за нови формати на състезания, както и нови идеи за форматите, които вече правим.
Кои са основните уроци от първия мандат, когато погледнеш назад - като специалист, като организатор, като визионер?
Урок, от който имах нужда и в крайна сметка съм благодарна, че получих, е да вярвам повече на интуицията си и да слушам вътрешния си глас, защото той никога няма да ме подведе.
Каква е визията ти за гимнастиката след четири години?
Още по-голяма мащабност и сила.
И един финален въпрос: какво означава за теб лично да носиш българския глас на европейската маса, на която се решава бъдещето на спорта?
Гордост! За мен България е всичко!