LALIGA Football Seminar в София
Време е за едно от най-високопоставените събития за българския футбол през 2024 – LALIGA Football Seminar. Събитие, на което присъстват лектори от испанските футболни клубове, готови да предадат своите знания на ръководните фактори в нашите клубове. Събитието за пореден път се организира от Palms Bet и Фондация “Спорт в България”.
БЛАГОДАРИМ, ЧЕ СИ ТУК! ТОВА Е НАШЕТО БЕЗПЛАТНО КОЛЕЛО НА КЪСМЕТА
Представители на Хетафе, Севиля и LALIGA ще бъдат лектори на събитието. Голяма делегация от Левски пристигна на събитието, водени от Елин Топузаков. ЦСКА-София също излъчи свои представители. Павел Колев, Владимир Гаджев, Добрин Гьонов и още много други футболни деятели и ръководители уважиха събитието.
09:30 – Откриване.
Водещи са футболните коментатори Павел Колев и Георги Георгиев, които откриха събитието, давайки думата на г-н Мило Борисов и г-жа Роси Маккий.
ЧЕТЕШ ОЩЕ? ИМАМЕ И БЕЗПЛАТНА ИГРА С ПРОГНОЗИ
“Знаем, че българските клубове срещат предизвикателства, с които преди време испанските им колеги са се справили. Затова поканихме нашите партньори от LALIGA, за да могат клубовете от страната ни да споделят идеи, да създадат връзки и да си помагат взаимно.” – коментира г-жа Роси Маккий.
“За мен е огромна изненада колко поддръжници на испанския футбол има във вашата страна. Сигурна съм, че гостите от Севиля и Хетафе ще бъдат много полезни за вашите клубове и нямам търпение да започваме.” – коментира представителката на испанското посолство Хайоне Сереихо.
Събитието е уважено от представители на LALIGA, Севиля, Хетафе, както и от госпожа Сереихо.
09:45 – Анхел Бас започна своята лекция относно икономическия контрол на LALIGA.
“Трябва да разберем, че през 2013 г. финансовата ситуация в испанските клубове беше много лоша. Взехме мерки и тепърва ще ви покажа как се подобрихме. Създадохме нова система за икономически контрол през сезон 2013/14 и сега можем да видим резултатите. Десет години по-късно общият дълг на испанските клубове е намалял с над 600 милиона евро”, сподели Бас относно финансовото развитие на испанското първенство.
“Можете да бъдете на печалба и това да вреди на вашите резултати на терена.” – категоричен е Анхел Бас. LALIGA работи много тясно с УЕФА и ползва нейния опит в развитието на футбола.
“Какво ни отличава от Висшата лига, например? Истината е, че ние се опитваме да предвидим бъдещето. Виждате в последно време, че има клубове, които се състезават, харчат луди пари, но после получават наказание от отнемане на точки. При нас това е невъзможно. Ние имаме правило, което ограничава стойността на един отбор спрямо бюджета на клуба. Пример – ако клуб иска да регистрира играч, но не може да гарантира финансовото си обезпечение с неговото привличане, LALIGA ще забрани картотеката на футболиста за новия сезон.” – разказа Бас за нововъведенията в испанското първенство, давайки още примери и сравнения с немското и френското първенство.
В края на лекцията Анхел Бас открои разликата между приходите от телевизионни права между испанските и български клубове. За справка – шампионът на Испания ще получи 150 милиона евро от телевизионни права, а последният в класирането – около 40 милиона. За сравнение – българските клубове делят общо 6 милиона лева.
Най-активни в секцията за въпроси бяха Добрин Гьонов от ЦСКА 1948, Красимир Корсачки от Академик (Свищов) и Николай Кирчев от Лудогорец.
11:30 – Хесус Писаро – LALIGA Impulso
Вторият лектор за деня, Хесус Писаро, представя план за финансови инжекции към клубовете според желанията в сферата, в която даден футболен клуб иска да направи подобрения.
“Например – Севиля иска да подобри ВИП ложите си. Запознава ни с плановете си и кандидатства за LALIGA Impulso. Ние одобряваме техния проект, помагаме с финансиране, но целият проект преминава през стриктен мониторинг.”, разказа Хесус Писаро – “Но планът трябва да е детайлен. Невъзможно е някой клуб да дойде и да каже, че иска 20 хиляди евро, за да отиде в България на почивка. Трябва да ни представи проекта стъпка по стъпка, който ние да одобрим.”
Хесус Писаро разказа и за проектите на Виляреал, Бетис, Хетафе и други клубове. Реновацията на стадион ще струва средно около 50 милиона евро, за което LALIGA ще анализира и ще помогне финансово, за да помогне на устойчивите политики на клубовете.
Клубовете са съветвани да се стремят към развитие на международните отношения с клубове извън границите на Испания. Заради румънските футболисти, които играят в Хетафе, както и заради румънските граждани, обитаващи Мадрид, третият по сила клуб от столицата на Испания опитва да се ситуира маркетингово в северната ни съседка.
Наличието на Такефуси Кубо и играта му за Реал Сосиедад означава, че клубът има интерес да се позиционира в Япония и да набира нови фенове там.
13:30 – Алберто Херас, бизнес директор на Хетафе – клуб, създаден с вяра
С голям интерес бе посрещната появата на Алберто Херас, заради неговата тема – възраждането на Хетафе от гледна точка на спонсорски сделки, маркетинг, реклама.
Клубът е продал над 13,500 абонаментни карти, а стадионът е почти толкова голям – 17,000 седалки. Стадионът е собственост на община Хетафе, а клубът има ексклузивни права на ползване. Базата на Хетафе разполага с 6 тренировъчни игрища.
Създаден през 1923 г., първите години на Хетафе са доста трудни заради финансови проблеми. През 1945 г. е създаден отново. За пръв път през 2004 г. Хетафе се класира в Примера Дивисион.
Херас разказва за екипировката на Хетафе – отборът винаги играе в синьо, а резервните екипи са червени всеки сезон.
“Винаги играем в тези цветове, защото уважаваме историята си. Ние трябва да бъдем верни на миналото си. Тази година резервните екипи са посветени на част от герба ни.” разказа Алберто Херас.
“Идеята ни е да ползваме стадиона ни ежедневно. В момента го правим само 20 дни в годината – така губим пари! Сега искаме да организираме концерти на стадиона, да продаваме повече ВИП боксове. Трябва да завършим новото съоражение до средата на 2026 г.” – разкри Херас, който се впусна и в обяснения как Хетафе може да си позволи нещо подобно – “Знам какво си мислите. Имаме пари, можем да си го позволим. Но това не е точно така. Преди бяхме беден клуб. Сега имаме помощта на LALIGA, но винаги сме креативни и търсим възможности за нови партньорства.”
Когато цял свят се бореше с коронавируса, Хетафе използва своята креативност, за да вдъхнови всички в трудните времена. В последната от трите срички на името на клуба, се съдържа думата “вяра” – ‘fe’.
“Променихме името си. Вече бяхме ФК “Фе”, заради вярата, която винаги сме имали. Всичко около клуба се преобрази за мача с Барселона – на седалките на стадиона не пишеше Хетафе, пишеше “Фе”. Това беше една от най-успешните маркетингови кампании в историята на клуба. Отразиха ни 145 държави. С нула лева инвестиция. И 100% креативност.” – разказа Алберто Херас за една от най-разпознаваемите кампании на Хетафе.
15:15 – Естеве Родригес, Севиля
Ръководителят на проектите за данни и оптимизиране процесите в клуба от Андалусия Естеве Родригес започна своята лекция, в която говори за превръщането на Севиля в конгломерат.
Той разказа за навлизането на изкуствения интелект във футбола и изследването на данни, особено в скаутинг системите. Това е възможност за всяка част от развитието на футболната игра.
16:25 Хесус Кампо, LALIGA Academy
Г-н Хесус Кампо координира футболни проекти, свързани с испанските академии на LALIGA. Той разказва за комуникацията между LALIGA и клубовете относно развитието на футболисти.
“LALIGA Academy – мисията ни е да предадем знанието на треньорите, които да го прехвърлят към талантите. Искаме да учим хората на ценностите на LALIGA. Да развием тренировъчната и футболната методология из света. Треньорите имат възможност да се развиват, а по този начин косвено помагаме на клубовете.”
“Ежегодно организираме срещи между академиите на LALIGA, за да им позволим да обменят идеи помежду си, както и да научат за нашите нововъведения. Имаме LALIGA Academy Manager. Toва е нашият личен софтуер, който централизира информацията за развитието на футболистите. Той е достъпен за всички клубове.”